پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
09 بهمن 1400 - 13:35

هجمه به اینترنت ملی

در آغاز اجرایی شدن سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، برخی از منابع داخلی و خارجی با راه اندازی فضاسازی رسانه ای، شایعات و ‏گمانه‌زنی‌هایی درباره همکاری ایران با چین برای ایجاد اینترنت ملی را مطرح کردند
کد خبر : 10922

پایگاه رهنما:

هجمه به اینترنت ملی

در هفته¬های اخیر در پی انتشار خبر آغاز اجرایی شدن سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، برخی از منابع داخلی و خارجی با راه¬اندازی فضاسازی رسانه¬ای، شایعات و ‏گمانه‌زنی‌هایی درباره همکاری ایران با چین برای ایجاد اینترنت ملی را مطرح کردند. نقطه آغاز شکل¬گیری این شایعات اظهارات علی یزدی‌خواه (نماینده مجلس) مبنی بر این نکته بود که: «چینی‌ها در راه‌اندازی شبکه ملی ‏اطلاعات به ابتکار منحصر به فرد و خاصی دست یافته‌اند که ما نیز می‌توانیم از تجربه آن‌ها در این بخش استفاده کنیم». همین اظهارنظر به بهانه¬ای برای برخی جریانات سیاسی جهت فضاسازی منفی پیرامون شبکه ملی اطلاعات تبدیل گردید. این شایعات تا جایی ادامه پیدا کرد که منجر به واکنش وزیر ارتباطات گردید و زارع¬پور با انتشار نظر خود در اینستاگرام، شایعات منتشر شده در این خصوص را بی اساس توصیف کرد.
• حمله به بلوک شرق
جریان معاند و برخی منابع رسانه¬ای داخلی با برجسته¬سازی شایعات مرتبط با اینترنت ملی تلاش کردند قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین و رابطه ایران با بلوک شرقی و به طور خاص چین را زیر سوال ببرند؛ که در این خصوص همزمان شدن سفر رئیسی به روسیه نیز باعث شد تا هجمه به کشور‌های شرقی برای شکل¬گیری این فضاسازی منفی در دستور کار قرار گیرد. بسیاری از رسانه¬ها برای این فضاسازی از عنوان تحریف شده «اینترنت ملی به دست چین ساخته می‌شود» استفاده می-کردند. حتی این فضاسازی به سمتی پیش رفت که برخی آن را به اهرمی برای زیر سوال بردن عملکرد دولت سیزدهم و یا نظام در حوزه حاکمیت بر اینترنت تبدیل کردند.
هجمه به اینترنت ملی
در این میان رسانه‌های ضدنظام و فارسی¬زبان همچون بی‌بی‌سی، کیهان لندن، هرانا، ایران‌اینترنشنال و... نیز تلاش کردند چنین القا کنند که نظام در راستای اعمال محدودیت به مردم و مخالفت با آزادی بیان، درصدد جدا کردن اینترنت داخلی از اینترنت جهانی تحت عنوان راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات می‌باشد. از سوی دیگر طرح راه‌اندازی اینترنت ملی توسط چین را کلید قطع ارتباط با اینترنت جهانی عنوان کرده و در این خصوص با تولید محتوای گسترده به مقامات نظام هم هجمه وارد کردند. در جریان این موضوع، انتقاد جریان معاند و برخی جریانات داخلی همچون جریان اصلاحات از رویکرد غیرشفاف در سند همکاری ایران و چین و عدم انتشار جزئیات قرارداد ۲۵ ساله از موضوعاتی بود که در خصوص آن برجسته¬سازی رسانه¬¬ای صورت گرفت. حتی اصطلاح و هشتگ دیکتاتوری چینی نیز در این زمینه طراحی گردید؛ و برخی تلاش کردند اینترنت ملی را ابزاری برای فشار مضاعف بر فعالان سیاسی و مدنی توصیف کنند. برخی نیز شایعات دیگری از جمله احتمال قطع شدن اینترنت بین المللی و از کار افتادن دسترسی به شبکه‌ها و پیام رسان¬های جهانی در صورت راه اندازی اینترنت ملی توسط چین را مطرح کردند. در این میان برخی اکانت¬ها و صفحات منتسب به جریان نفاق و یا رژیم اشغالگر نیز به صورت سازماندهی شده تلاش کردند اصطلاح اینترنت چینی را به جای اینترنت ملی در شبکه¬های اجتماعی ترند کنند.
• اینترنت ملی منافع چه کسی را در معرض خطر قرارداده؟
پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم مخالفان داخلی به‌ویژه جریان اصلاح‌طلب، سیاست‌های دولت در ‏ارتباط با روسیه و چین را زیر سؤال برده و اینگونه القا می‌کنند که جریان اصولگرا در ارتباط با کشور‌های شرق نگاه ‏یک‌سویه داشته و با آن‌ها با تساهل و تسامح رفتار می‌کند. ‏از زمان اعلام طرح قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین نیز، تاکنون شایعات متعددی در خصوص کمیت و کیفیت این قرارداد در فضای مجازی منتشر شده است که اغلب طراحان آن، حامیان مذاکره با غرب و جریان ضد نظام هستند. بهانه اصلی شایعه سازی این جریانات عدم شفاف بودن مفاد این قرارداد بوده است. سابقه قبلی فضاسازی سابق این جریان¬ها پیرامون این مساله در خصوص واگذاری جزیره کیش به چین، بود که در آن زمان تا حد زیادی در بین افکار عمومی نفوذ پیدا کرد. اما شایعه اخیر علیرغم درگیر بودن اغلب مردم با مبحث اینترنت، چندان نتوانسته دامنه نفوذ گسترده‌ای پیدا کند. با این حال همانند موارد گذشته تکرار این شایعه و اظهارات ضد و نقیض برخی از مسئولان می‌تواند در باورپذیر بودن این شایعات و فضاسازی¬ها برای مردم موثر عمل نماید. شایان ذکر است که این شایعه علیرغم آنکه در همان ساعات نخستین توسط وزیر ارتباطات تکذیب شد، ولی به علت واکنش دیرهنگام به موضوع و عدم تلاش برای پاسخ مشروح به این شایعات تکذیب آن نتوانست تاثیرگذاری قابل توجهی داشته باشد که این موضوع ضرورت تبیین و روشنگری مسئولان را در حوزه¬های مختلف که افکار عمومی را درگیر کرده است نشان می¬دهد.
به طور کلی بررسی فضاسازی¬های شکل گرفته پیرامون اینترنت ملی و طراحان و جریان¬های پشت پرده آن در بازه¬های زمانی مختلف نشان می¬دهد، تحقق پروژه اینترنت ملی می¬تواند با ساماندهی فضای مجازی داخلی و اعمال محدودیت برای بیگانگان، فرصت¬های زیادی را از برخی از جریانات معاند سلب نماید و این موضوعی نیست که این جریانات به سادگی از کنار آن عبور کنند؛ چرا که در حال حاضر فضای مجازی به بهترین زمین برای هجمه فکری دشمنان به کشورمان تبدیل شده است. علاوه بر این اینترنت ملی قدم بسیار بزرگی برای تقویت زیرساخت¬های کشورمان در حوزه سایبری محسوب می¬شود و فراهم نمودن این زیرساخت¬ها می¬تواند قدم¬های مثبت بعدی را در حوزه استقلال سایبری به همراه داشته باشد که این موضوع هرگز به مذاق دشمنان ما خوش نخواهد آمد و فضاسازی برای چنین هجمه¬هایی قابل پیش بینی است.

ارسال نظرات